Löparknä – vad är det och hur kan en naprapat i Upplands Väsby hjälpa dig?

Löparknä – vad är det och hur kan en naprapat i Upplands Väsby hjälpa dig?

Det finns ett överlastningsbesvär som brukar kallas för löparknä. Detta på grund av att det är just löpare som drabbas. Men det är även andra idrottare som kan få detta besvär. Besvären är oftast något som uppkommer om det sker en förändring i träningen. Kanske att du byter underlag, byter skor eller att du har ökat upp din intensitet. Löparknä, eller patellofemoralt smärtsyndrom kan behandlas hos en naprapat Upplands Väsby, men du bör även göra egna övningar och stretching.

Den smärta man får då man drabbas av löparknä, den orsakas på grund av att den hårda senstrukturen på utsida av låret glider över ett benutskott längst ner på låret, det vid varje steg man tar. I normala fall är det så att det ska finnas plats för denna sena att glida över själva benutskottet, då man böjer benet eller tar ett löpsteg. Är det så att man är överansträngd i muskulaturen i sätet och på framsidan av höften så spänns den långa senan på utsidan av höften. Detta leder i sin tur till att själva trycket in mot benutskottet, det ökar. Det kommer då att bli som en slags irritation på utsidan av knäleden. Om du då fortsätter med att springa eller belasta ditt ben, fast att du har ont, så kan du få en inflammation.

Få hjälp hos en naprapat

Du kan med fördel boka en tid hos en naprapat i Upplands Väsby för att få hjälp med ditt löparknä. Det som behandlingen syftar till, det är att minska det drag som är i själva senstrukturen. Det gör man genom att återställa en normal rörlighet. Det i nedre delen av ryggen samt bäckenleder. Naprapaten använder sig även av olika tekniker så att dina muskler runt bäckenet, framför allt sätesmusklerna, ska slappna av.

Ju tidigare du går till en naprapat för att behandlas, desto snabbare kan du bli av med din smärta. Du kan fortsätta vara fysiskt aktiv, men gör då saker som inte gör ont i ditt knä. Ofta går det bra att cykla.

Om du har drabbats av en kraftig inflammation samt har en långvarig rodnad och svullnad så kan det vara bra att komplettera med antiinflammatorisk medicin.

Viktigt med egna övningar

Löparknä orsakar oftast en mycket trist, värkande smärta, som sitter vid knäets främre del och runt knäskålen. Om du har drabbats av detta, så är det bra att vila efter träning, samt lägga is på stället där det ömmar. Sedan är det även bra att satsa på att göra olika stretchövningar samt förstärkningsövningar.

För löparknä så kan det vara bra att utöva en variation av olika övningar. Då sådana som fokuserar på att stärka knäet, höfter och lårmusklerna. Du bör även se till att stretcha dina höftflexorer samt dina hamstringmuskler.

Genom att du ser till att stärka dina muskler på bra sätt, så hjälper det till att hålla knäet stabilt under löpning. Det kommer även att hjälpa till att öka benens flexibilitet och minska åtdragning.

Comments Off